07 november 2013

Ledig dag

Torsdagar har blivit lite som min dag, och har så varit under några år nu. Stannar hemma, tar kaffet i lugn och ro ofta i morgonsoffan. Där blir minnet efter våra älskade lilla vovve lite för stor, hon älskade torsdagarna hon med. Hon visste att när familjen stängt dörren så vankades det en mysstund i soffan med matte. Smörgåsen jag tog med räckte till oss båda, mest henne. Sedan lade hon sig bredvid och krafsade på mig tills jag kliade henne och mycket var inte nog. Men när hon förstod att det inte skulle bli mer reste hon sig upp tittade på mig ruskade på sig och hoppade ned och lade sig i sin korg istället. Men alltid med ett vakande öga, för om jag reste mig och flyttade mig så följde hon efter. Lilla Leisanfeisan vad du är saknad. Tankarna har kommit om en ny hund men nja jag vet inte jag… Ingen kan ersätta henne. Nåväl det får grunnas på ett tag till…

Jag förbereder mig på en tid i konvalesent, heter det nog, eftersom nästa onsdag är det in planerat en operation av min fot. Hallux Valgus som det så fint heter. En fot i taget tar vi. Jag är inte orolig för själva operationen mer för hur läkningen kommer att gå. Det sägs att foten kan vara svullen några månader efter operationen och måtte det vara ok till i april. För då skall jag och min syster göra en efterlängtad resa tillsammans.

Torsdagar har fått bli en dag, mycket medvetet, lite i tystnad. Det är mycket som brusar i öronen, inte bara mitt tinitus sus. Många röster som säger sitt och som med hävd vill säga att jag tänker rätt! Jag tror att det är så här! Si och så om både människor och traditioner. Så många höga röster som överröstar varandra och mina tankar. Så den medvetet valda tystnaden är så välgörande. Att sätta sig under den högstes beskydd och den allsmäktiges skugga och känna friden som övergår allt förstånd, det! är källan som adlig sinar. Så när torsdagen börjar gå mot sitt slut så kan jag ofta känna att det drar i mungipan… uppåt. Gud välsigna torsdagar :)

Torsdag är en veckodag som kommer efter onsdag och före fredag , källa Wikipedia…


Inga kommentarer: