11 december 2010

Lördag morgon

En skön lördag ligger framför, visserligen inte helt tom, men fullständigt mycket skön ändå. Det slår mig att tredje advent har vi i morgon och kanske det är tid för lite dekorationer inför julen.
På våra korta morgonsamlingar på mitt arbete har det vid flertalet tillfällen kommit fram en uppmaning, lockelse att göra våra portar vida, att ge rum för Jesus i våra liv. Trots eller på grund av 50 år,det tål att tänka på, så finns det platser i mitt liv där dörren kanske glidit igen, en dörr som förr var öppen och är det så att det är skälet till att det visa stunder känns tomt och lite ekande tyst. Tyst på det som ger livet den extra glansen, energin och inspirationen. Platsen kanske vi har fyllt med det som vi tror skall ge oss samma glädje, frid och trygghet. Mmmm Gud är kärlek, han tvingar sig aldrig på oss. Inte ens vid det tillfället när barnet skulle födas den där vinternatten befalldes någon att ge rum. Han föddes där det var öppet. En kärleksfull viskning från himlen, "Ge mig rum" är det enda som hörs och en enkel liten knuff på dörren och en enkel liten viskande bön "Jag ger dig rum" kan lysa upp, ge plats, visa på glädjen och när vi tar steget fylls vi med frid som övergår allt förstånd.
Ty ett barn varder oss fött, en son bliver oss given,
och på hans skuldror skall herradömet vila; 
och hans namn skall vara: Underbar i råd, Väldig Gud, Evig fader, Fridsfurste.

Inga kommentarer: