20 oktober 2010

När moroten bara blev blast

Vi sådde frön i våras, ivrigt, jag och mina två hemmavarande barn. Vi gjorde prydliga rader och pytsade i fröna som vi skulle. Vi var förberedda på vattning och rensning, iallafall jag, och vi såg fram emot de vackra solrosorna som skulle skymma lite utsikten till grannens baksida. Salladen och mörötterna skulle vi mumsa i oss och blommorna skulle vi njuta av. Det gick några dagar och vi började se aktiviteten... sen avtog förväntan för det tog ju så lång tid ju.... Mitt i juni stängde vi huset och glömde bort våra frön och reste bort, långt bort och var borta nästan 4 veckor.
När vi kom hem var det bara en grön bädd.. inga blommor ingen sallad inga morötter bara blast... Det föll i glömska och lite uppgiven tänkte jag för mig själv .. Det är ingen idé.jag skall aldrig mer så... När tiden gått förbi så rätt var det var när jag fäste blicken på platsen för vår sådd så var den gröna bädden full av orange vackra Ringblommor och några vackra solrosor lyste upp den nalkande hösten... Det blev skörd!... Det kom inga morötter som var tanken men det flödade över av blommor som ägarinnan innan mig hade omsorgsfullt sått åren innan. Jag fick njuta av hennes sådd... Jag slarvade och glömde bort mina frön och de kunde inte växa... Ringblommorna blev sådda året innan och behövde den här tiden på sig att frodas....
Kanske det är så att det vi förväntat oss ännu inte blivit skörd på... men vattnar vi och rensar vi och fortsätter vänta på tiden så kommer det tids nog ... som i mitt fall blev det inte det jag förväntade mig men jag fick det jag så väl behövde mitt i den dystra hösten.. Några vackra underbara blommor att fästa blicken på...
Ha blicken öppen... bönesvaret kanske inte kommer som
en morot det kanske blir en vacker ros i stället..

Inga kommentarer: