01 augusti 2010

Som en gummiboll


(bilden visar en annan bok då)

Läser en bra dag för dag bok som jag köpte i veckan. Fick den rekommenderad för mig och nu är den min... "Idag är Guds dag" av Wilfrid Stinissen. Stinissen är en katolsk präst och lever i Karmelitbrödernas kommunitet. Idag den 1 augusti läser jag bl a detta:

" en kristen är som en gummiboll som efter att den trycks ihop alltid återfår sin ursprungliga form. Efter varje smärtsamma period ocerfarenhet återfinner en kristen sin djupa glädje"
och jag kan bara skriva under på det, och resten han skriver också

det stora misstag som vi nog alla gör är att söka glädjen för dess egen skull. Men om du bara griper efter den kommer du aldrig att få behålla den. Glädjen får du gratis, som en gåva när du älskar.... om du ägnar din energi till att hjälpa andra och lösa deras problem och älskar dem går du glädjen på köpet. och dina egna problem löser undan för undan av sig själv. Då blir du verkligen glad"

Något att tänka och fundera på och börja augusti 2010 med......

1 kommentar:

Kristina sa...

Det där hade passat in i min predikan idag
Ha en bra ny vecka Kram Kristina